google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Bilverkstäder i Sverige och Frankrike - låt bilverkstaden betala semestern google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 2 juni 2009

Bilverkstäder i Sverige och Frankrike - låt bilverkstaden betala semestern

Vi bestämde oss för att ta bilen till Sverige den här gången. Vi såg fram emot att åka upp genom Europa och i Sverige med vår cabriolet i solskenet. Lyckligtvis var vädret i Sverige precis så bra som vi hade hoppats, men ändå blev det inte som vi hade önskat. Vi hade köpt små resväskor som gick att passa in under "gardinen" i vårt bagageutrymme. Vår bil är nämligen en sådan där som fäller ihop taket i bagageutrymmet på och då måste man packa på ett speciellt sätt. Första gången vi öppnade och sedan stängde taket hördes en smäll och till vår förfäran fann vi att tröskeln till bagageluckan hade lossnat under vilket vissa mekanismer för att fälla taket ligger. Någon av våra väskor hade kommit emot och mekanismen hade hakat fast på något sätt. Snabb resa till Peugeot i Västra Frölunda i Göteborg gav beskedet att vi inte kunde öppna taket på bilen utan en omfattande reparation. Kostnaden skulle bli 3500 kronor. Två delar måste troligen bytas - en övre och en nedre del, den övre fanns i lager, men den andra måste, om även den var trasig, beställas från Frankrike. Man gav oss förtur för att demontera mekanismen och fann att båda delarna var söndriga. Om man bara bytte ena delen och senare den andra skulle priset skjuta ytterligare i höjden. Alternativet vara att inte byta något, utan vänta till dess vi kom hem till Frankrike och byta det där. Vi fick emellertid absolut inte öppna taket eftersom det kunde förstöra ytterligare delar av mekanismen sa man. Vi valde att reparera i Frankrike och Peugeot i Sverige tog inte betalt för undersökningen eftersom bilen fortfarande inte var två år gammal. Visst var det trist eftersom vädret var fantastiskt och vi sett fram emot att använda vår bil och färdas genom i det svenska vårlandskapet.

Hemma igen i Frankrike åkte vi till vår lokala Peugeot-verkstad. Kundmottagaren öppnade käckt taket och sa att det fixar vi lätt. Vi frågade om pris, men ha ville demontera innan han kunde ge besked. Beskedet blev att en del som kostar 35 Euro måste bytas och arbetstiden för detta är ungefär 15 minuter, vilket gav en totalsumma på 42 Euro för hela kalaset. Det är tydligen inte bara skillnad i arbetskostnad som gör att det blir så oändligt mycket dyrare på en svensk verkstad jämfört med en fransk. Samtidigt gjorde vi vår 4000 milaservice som kostade 2 200 kronor inklusive oljor och andra förbrukningsartiklar som behövdes. Jag kollade för skojs skull vad man tog för motsvarande service i Sverige och fann att det skulle ha gått på 4500 kronor om det bara var en enkel underhållsservice vi behövde. Besparingen vi gjorde genom att åka hem till Frankrike och fixa vår bil och servicen var således 3500+4500-2200=5800 kronor. Mitt råd är således för dom i Sverige som äger en Peugeot eller Citroën att spara service och småreparationer till sommaren, ta en bilsemester till Frankrike med hela familjen och få hela bränslekostnaden för semestern betald av det man tjänar på att välja en fransk verkstad. När man ändå är här kan man köpa nya sommardäck också vilket ger ytterligare några kronor i sparade pengar. Att få tid på en fransk verkstad är oftast inget problem, det får man inom några dagar.

Kan någon över huvud taget förklara för mig varför sak efter sak är så mycket billigare att få utfört i Frankrike?. Dessutom är man ofta lika skickliga och gör ett väl så bra, om inte bättre jobb här nere jämfört med Sverige.

Inga kommentarer: