google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Det är stressigt att vara pensionär google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 23 juli 2009

Det är stressigt att vara pensionär

Nu åker vår vän Eva hem efter tre veckor hos oss - vi kommer att sakna henne. Å andra sidan står Madelaine och väntar på Gironas flygplats när vi lämnar av Eva så vi får trevlig sällskap i ytterligare en dryg vecka. Senaste veckan har varit intensiv - jag förstår inte hur någon kan ha tid att arbeta så mycket som man har att stå i när man är pensionär. Medan tjejerna ägnat sig åt att sola och shoppa har jag rennoverat dörren till vår vinkällare. Det blev lite för varmt för vinet. Dessutom har vi varit på IKEA idag och köpt nya sängar medan Eva stannade hemma och städade hela huset!!

Vi har legat och knôt i vår patetiskt smala grand lit, som fransmännen kallar sina 140 cm breda dubbelsängar, i två år nu. Det följde med huset ett par underbart vackra antika sängar som vi inte haft hjärta att göra oss av med. Nu har jag emellertid kommit på att jag kan bygga om och bredda dom på ett snyggt sätt så vi kan bygga in två sådana där motordrivna sängar som finns numera. I morgon blir det montering för mig medan tjejerna åker till stranden. Vad gör man inte för att slippa ligga vid en stranden och steka sig?

Annars har det varit mycket mat den senaste tiden. Igår besökte vi en fantastisk restaurang i Bizanet som vi blev rekommenderade. Den heter La Table de Château och har både oerhört fin mat och trevlig betjäning. I kväll bjöd grannarna på en måltid för att minnas vår resa till Casablanca tillsammans. Enkel förrätt på frissésallad med hårdkokta ägg och myntablad. Dressingen var klassiskt fransk som ni borde lära er:

Ta vitlök eller charlottenlök efter smak - hacka den fint, tillsätt en matsked vinäger, en matsked fransk senap och en matsked god olivolja, salt och peppar. Rör med en träsked tills det blir krämigt, tillsätt vanlig olja försiktigt under omrörning tills ni får en krämig fast sås i tillräcklig mängd. Det är ungefär som att göra majonäs. Lägg i salladen precis före serveringen och vänd tills all sallad fått lite dressing på sig.

Huvudrätten var Tajine på lamkött med syltade citroner, sparrispotatis, och lök. Oerhört fint kryddat enligt marockansk tradition. Till efterrätt fick vi hemgjorda gasellhorn som är kakor som lite påminner om danskarnas kransekage, men mycket mer smakrika med bl. a. apelsinblomsvatten i mandelmassan. Jag måste nämna en av ostarna vi fick. Det var en Camembert på chèvre (dvs. getmjölk) som är lite ovanligt men väldigt gott.

I morgon är vi bjudna till våra amerikanska vänner på traditionsenlig Hamburger Martini Friday och på lördag morgon skall vi upp i ottan för att hinna till Evas plan i Girona.
Temperaturen ligger kring 35 grader, men idag var det ganska fuktigt i luften, vilket vi upplevde när vi åkte till IKEA i hyrd skåpbil utan AC. I morgon skall det bli strålande förutspår vädertjänsten.

Jag har förresten fått ett frispel idag. När jag åkte in i IKEAS parkeringshus insåg jag för sent att den hyrda skåpbilen nog var i högsta laget för parkeringshuset. Den fria höjden blev mindre och mindre ju längre in vi kom och jag såg framför mig hur jag skulle fastna och korka till hela parkeringshuset. Min fru gick före och syftade och på värsta stället hade vi EN centimeter till godo. Efter en sådan tur känner man sig oövervinnerlig!!


Däremot trivs jag inte i mitt nya skäggiga anlete som damerna i min omgivning mer eller mindre har tvingat mig att skaffa. De försöker på allehanda sätt att få mig att avstå att raka mig. Hur tusan motstår man ett tjejgäng som som minst uppgår till fyra och ibland kan bli så många att jag knappast kan hålla räkningen.

Inga kommentarer: