google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: När man är - en aktiv pensionär ... (Musik Tore Skogman) google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 7 september 2009

När man är - en aktiv pensionär ... (Musik Tore Skogman)

Som pensionär har man mycket att göra. Det är en ålder då man har möjlighet att göra mängder av saker som man inte hann med förrut. Visserligen kan det väl hända att man inte kan göra allt det man brukade göra när man var yngre, men då får man väl välja vad man skall ägna sig åt.
Jag vill nämna några exempel i min omedelbara närhet på hur man kan aktivera sig som pensionär så att livet inte blir enahanda och trist. Det första exemplet är min mor som fast hon fyllt 86 fortfarande har massor av järn i elden. Hon klarar sig helt själv med städning och allt det man behöver göra i det dagliga livet. Dessutom bakar hon kakor, lagar all mat åt sig själv och det är ingen snabbmat, utan vällagade rätter som hon endera hittar på själv eller tar fram i olika receptsamlingar som hon läser. Detta överraskar hon sedan sig själv med. Hennes senaste projekt var ett broderi som hon skall ge sin sondotter. Det är ett gammalt mönster från hennes mor - min mormor - som hon har rekonstruerat.

Min far som gick bort i januari i år var oerhört aktivt till sista minuten i sitt liv. Han avled mycket stilla medan han förberedde sig för ett möte i en lokal förening han var ordförande för. Hans handgripliga egagemang i den lokala politiken och pensionärenas väl och ve var stort ända in i det sista. Han brukade säga att han hade nästan lika många sammanträdesdagar som som pensionär som under den tid då han var aktiv politiker.

Härom dagen fick jag ett mail från en före detta granne som startat ett intressant projekt. Hon har alltid ägnat sig åt alla sorters konsthantverk som hobby. Nu har hon registrerat firman Old Mommy och säljer egentillverkade produkter på huvudsakligen idéell basis. Hon köper in second-hand kläder som hon sedan dekorerar och broderar på för att sedan sälja på sin website. Om man vill köpa hennes produkter får man betala en del till henne för material och lika mycket måste man donera till ett 90-konto till välgörenhet. Hon låter också andra hobbykonstnärer sälja via sin hemsida under samma premisser.

Min fru har alltid varit intresserad av konstnärligt arbete. Hennes främsta talang är att hon spelar piano helt fantastiskt, men det kan man ju bara njuta av för stunden. Jag föreslog henne då att hon skulle börja med silversmide. Det visade sig att hon hade verkliga anlag för det och tycker att det är oerhört roligt. Nu tillverkar hon smycken åt släktingar och vänner som gåvor och ganska mycket till sig själv.

Hennes äldre bror ägnar all sin tid åt att leda och dirigera en symfoniorkester i Stockholm - S:t Eriks Orkesterförening - som består av amatörmusiker samt aktiva och före detta professionella musiker. De uppträder regelbundet och har blivit något av en institution i Stockholms musikliv.
För min egen del blir det mycket bloggande och släktforskning - en helt uppslukande sysselsättning. Jag har också en del mer handgripliga intressen - att arbeta i trä, vilket har intresserat mig sedan första sjöjdlektionen i tredje klass.
Mitt senaste projekt som nästan tagit ett år är en handledare till vår spiraltrappa i huset. Det har varit ett mastodontjobb som ingen på allvar trodde jag skulle gå iland med. Sådana utmaningar kan åtminstone inte jag motstå.
Nu finns det ju en annan sida av att aktivera sig som pensionär i Sverige också. Kanske borde varje pensionär registrera in en firma och köpa tjänster av varandra så att det blir en liten inkomst av förvärvsverksamhet att deklarera. På så sätt kan man lura Reinfeldt och Co så att dom måste ge pensionärerna sk. jobbskatteavdrag och det är inget dåligt tillskott till pensionen.

Inga kommentarer: