google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Färsk sparris och snöstorm google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 11 februari 2010

Färsk sparris och snöstorm

Igår köpte vi två kilo jordgubbar för 6 Euro på torget, den färska sparrisen har kommit, mandelträden har slagit ut och mimosan är på gång. Det var igår det!

I morse var det 2 grader kallt och snöstorm när vi vaknade. Klockan är nu 16.00 och snön ligger fortfarande som ett lätt puder på gatorna. Nere på Intermarche bygger man om för att möta konkurrensen från det nyetablerade Carrefour. Där inne var det svinkallt så kassörskorna var tvugna att ha vantar på sig, dessutom täckjacka och halsduk.

Det är en bra dag för att förbereda Evas födelsedag i morgon. Jag sparade hummerskroven från förra födelsedagen i frysen så dom tänke jag ta upp och göra en kraftig hummersås av som serveras till lite bandspagetti och lite uppskuren langoustestjärt som jag köpt idag. Det får bli fiskrätten. Den färska sparrisen kommer nog också till användning. Vad det blir i övrigt berättar jag inte för det är risk att Eva surfar in och tjuvläser i förtid.

I övrigt känner jag mig ganska nöjd eftersom jag skrivit färdigt min nybörjarkurs i släktforskning. Nu skall den bara bearbetas lite av teknikerna på MinKurs så kan den publiceras nästa vecka. Visserligen har jag några vänner som provläser den, men deras synpunkter arbetar jag in efter hand. Jag hoppas verkligen att många vill prova på att börja släktforska och då gärna med min kurs i bagaget.

Det är skönt att koppla av efter arbetet med kursen. Nu blir det födelsedag i morgon och på lördag är vi bjudna till några vänner i byn och förhoppningsvis skall vi besöka mimosafestivalen i Roquebrun på söndag - men det beror allt på vädret det.

Young@Heart

Följande underhållning kräver inga kommentarer:

Klipp 1
Klipp 2
Klipp 3
 
Njut och låt er inspireras!

Inga kommentarer: