google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Vad vet vi egentligen om varandras länder? google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 16 februari 2010

Vad vet vi egentligen om varandras länder?

Jag kan bara konstatera att Evas födelsedag blev lyckad. Hon började tala om att hon inte vill åka hem och det kan man ju förstå när hennes dotter ringer och berättar att det är 15 grader kallt i Sverige.

Det har blivit så mycket matprat på senaste tiden så jag skall inte trötta er med mer, men ett litet tips kan jag väl få komma med. När vi var på Mallorca i höstas fick vi en rolig efterrätt på en resturang som jag rekonstruerade. Man tar stora jordgubbar, skär av botten lite så dom står. Sedan skär man av toppen som på en semla och gröper ur den lite med en kniv. Fyll sedan hålet med färdig crème brulee och ringla lite knäckigt socker över. Sockret gör man genom att blanda socker med lite vatten i en stekpanna och hetta upp tills det blir som ljusbrun sirap. Recept på knäcken finns i de flesta större kokböcker. Ringla detta över toppen på gubbarna. Underbart gott och hög imponeringsfaktor. Kyparen i Spanien skämtade och sa att det var fyllda cocktailtomater.

Det stora samtalsämnet hör är annars kylan och de få snökorn som kommit. I affären är man väldigt mallig för att man fått snö och undrar om vi har snö i Sverige. Väldigt få vågar ta ut bilen och till och med motorvägen ser tom ut från vår utsiktpunkt på terrassen. Folk går omkring klädda som om dom skulle på polarexpedition och lindar halsdukar för munnen för att skydda sig för den skadliga kalla luften. Det är faktiskt bara på sin höjd 2 grader minus!! När jag berättar att jag upplevt 44 minus i Boden 1964 så tittar dom bara på mig och deras miner säger: "Ta den där om tomten också!" När jag fortsätter och berättar att styrinrättningen på min Opel frös efter några mil så jag fick stanna och låta den tina innan jag kunde vrida på ratten så ser dom ut som om jag borde spärras in. Men - det är ju inte så lätt för en svensk att föreställa sig 300 soldagar om året och temperaturer på över 40 grader heller så det jämnar ut sig.

Riktigt illa kan det bli ibland som när jag för så där 30 år sedan lyriskt berättade för en irländare i Dublin om de svenska vintrarna med minus 10 grader, bländvit snö och strålande sol. Jag höll på att få stryk av honom eftersom han ansåg att jag anslöt mig till den engelska myten om att irländare var dumma och lättlurade. Det fattade väl även han att om det var strålande sol så kunde det ju inte vara tio grader kallt och snö. Så kan det gå i mötet mellan olika kulturer och erfarenheter.

Hur som helst åkte Eva hem i måndags och resan har gått bra, men hon planerar redan att komma tillbaka, vilket vi ser fram emot. Vi vaknade emellertid i morse och fann en stor vattenpöl på övervåningen och locket på vår 150 år gamla flygel var plaskvått - vattenläcka genom taket. Vi ringde hantverkarens telefonsvarare och fem minuter senare knackade han på dörren. Givetvis fixar han det så snart det blir torrt, men gjorde en provisorisk avtäckning så länge. Nästa telefonsamtal blev till försäkringsboöaget som försäkrade att både läckan och flygeln skulle fixas utan självrisk. Undrar vad dom säger när dom inser att flygellocket måste göras med sk. fransk polityr, som inte så många behärskar idag. Av erfarenhet vet vi att i Sverige får man inte ersättning för inströmmande vatten om det inte är översvämning, men här var det den naturligaste sak i världen att ersätta en regnskada. Jag börjar tvivla på det som vi fick lära oss i Sverige att franska hantverkare och franska försäkringsbolag är omöjliga att ha att göra med.

Inga kommentarer: