google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Varför kostar tjänster så lite i Frankrike? google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 4 mars 2010

Varför kostar tjänster så lite i Frankrike?

Vi har en ärvd jättesflygel från mitten av 1800-talet. Den ägdes av den i Tranås kände musikprofilen Harald Nerén som hade stor betydelse för att min frus morbror Sixten Eckerberg valde musikbanan. Min frus far köpte flygeln vid Harald Neréns död. Den har stått i min frus hem i alla år belamrad med fotografier och blomvasar, men också varit ett ofta spelat instrument. Nu är det ju så att en så gammal möbel med sk. fransk polityr inte tål fotografier, blomvasar och solljus. Den hade med tiden blivit ganska ful på locket. Vi ville gärna åtgärda det men insåg det orimliga när vi fann att det i Sverige skulle kosta 50 000 kronor plus frakt att åtgärda bara locket och det var för 15 år sedan.

Härom dagen regnade det och när vi kom upp på övervåningen såg vi hur vattnet droppade ned på flygellocket som redan hade en ansenlig pöl som bara sped sig. Locket var definitivt förstört nu. Vi var givetvis förtvivlade, speciellt när vi insåg att vi, enligt svensk praxis, inte skulle få ut ett öre på vår hemförsäkring. Inströmmande vatten från nederbörd ersätt inte i svensk hemförsäkring.

Vi ringde den byggare som byggt vårt tak och terass och talade in ett meddelande på hans telefonsvarare. 10 minuter senare knackade han på dörren och satte igång att åtgärda läckan - givetvis gratis. Dessutom menade han att vi säkerligen skulle få ut det på vår hemförsäkring, vilket stämde. Vi behöver inte ens betala självrisk.

Nu gällde det att finna en möbelrenoverare som behärskade den oehört svåra konsten att göra "fransk polityr", eller "lackning med sudd", som det heter här. Det går till så att man löser schellack (ett sekret från löss) i sprit som man med hjälp av en sudd gnider ut på ytan. För att få lacken riktigt blank och jämn bränner man ytan med öppen låga. Det visade sig att Narbonnes mest exklusiva antikaffär hade en möbelmakare som behärskade tekniken så vi begärde ett kostnadsförslag. Vi bävade för vad det skulle kosta och undrade om försäkringen verkligen skulle vara villig att ersätta oss. Vi fick hämta kostadsförslaget inom någon dag och damen var mycket ursäktande när hon presenterade summan och tryckte på hur oerhört komplicerad teknik det var. Vi trodde inte våra ögon när vi såg slutsumman - mindre än 10 000 kronor inklusive transport.

Jag begriper mig inte på hur tjänster kan vara så billiga i Frankrike. Jag klippte mig härom dagen för 120 kronor på en mycket bra salong. Nu är det inte mycket att klippa, men det brukar inte hindra svenska barberare att ta 400 kronor för de 10 minuter det tar att köra över mina tunna strån. Idag var jag på årlig kontroll och tandstensborttagning hos vår tandläkare. 280 kronor gick det kalaset på, men då får jag ju tillbaka en del av den summan från franska försäkringskassan förstås så nettokostnaden blir nästan försumbar.

Man kan tänka sig hur det skulle påverka människors ekonomi i Sverige om man kunde få ned kostnaderna på tjänster till fransk nivå. Avtalsrörelsen skulle gå på räls, pensionärerna få ett bättre liv, det sk. pigavdraget skulle inte behövas och svartarbete skulle vara meningslöst. Räkna någon gång på vad er arbetsgivare måste ta in för att ni skall kunna betala en snickare 100 kronor vitt, dvs snickaren skall ha en hundralapp kvar som han kan köpa något för. Med 50% marginarskatt i alla led blir det ofantliga summor. Ett snabbt överslag ger att din arbetsgivare måste dra ihop mellan 1000 och 1200 kronor för att snickaren skall kunna spendera en hundralapp. Allt det andra är skatter och avgifter och det tycker ändå en del i Sverige är för lite.

Mitt förslag är därför att ni ägnar er åt något billigt och roligt som exempelvis släktforskning. Min nybörjarkurs kostar fortfarande bara 195 kronor, jag får hälften och de räcker till en ypperlig flaska vin här i Frankrike, vilket jag föredrar framför tre-fyra halvdåliga. Kursen berättar bl. a. om hur man kan börja släktforska utan att lägga ut en massa pengar.

Inga kommentarer: