google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Intressant besök i Bergslagen google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 30 augusti 2010

Intressant besök i Bergslagen

Nu har jag varit på släktforskardagarna i Örebro och dessutom i Nora och besökt Noramarken för första gången på - jag vet inte när. Det regnade hela veckan, men på marknadsdagen sprack himlen upp och det var strålande sol hela dagen. Min mor och jag har också hunnit med åtskilliga utflykter till olika platser i omgivningarna, som Järnboås, Grythyttan, Hammarby och Siggebohyttan.

Min barndoms pärlfiskevatten
I Järnboås besökte vi Gammelhyttans hytta och kraftverk som alla numera känner till eftersom Ernst Kirchsteiger har renoverat den i TV under sommaren. Vi var där en vecka efter den slutliga TV-inspelningen och inte syntes det särskilt många spår av hans verksamhet då inte. Troligen var mycket av det han visade i TV ditforslat för TVs skull och bortforslat efteråt.

Då är Carl-Jans gamla verk Grythyttans Gästivaregård betydligt mer bestående. Nog var det många Berslagsbor som ruskade på huvudet när han kom dit på 60-talet och gav liv åt byn och än fler när han såg till att Sveriges utställningspaviljong från Sevilla blev köpt och forslad upp till Bergslagsskogarna för att inrymma den nya gastronomiska högskolan som nu hör till Örebro Universitet. Som sig bör kan man inte bara äta gott på gästgiveriet - lunchen på Måltidens hus som hör till högskolan är superbra.

Helvetet i Järnboås kyrka
Det är förvånade vad mycket det finns att se uppe i dessa avkrokar av vårt land. Vid Hammarby har en privatperson börjat restaurera de gamla brukbyggnaderna och många av de gamla minnesmärkena i trakten attraherar fortfarande många besökare. Siggebohyttans bergsmansgård är alltid ett intressant utflyktsmål - så kan man få kaffe med hembakat också.

Nora marknad är givetvis en intressant tilldragelse med 50 000 besökare 350 salustånd, tivoli och resor på Sveriges första normalspåriga järnväg med ånglok som huvudattraktioner.

Släktforskardagarna i Örebro var också väldigt lyckade. Man hade 5000 besökare första dagen och jag träffade många som jag tidigare bara hade sett på bild på Internet eller hört namnet på. Jag lyckades informera en del om min nya kurs Släktforska gratis och på grund av att jag ger bort den till alla som köper min nybörjarkurs så har det gett en del resultat. Att ge bort saker är en käck affärsidé tycker många. Däremot får man betala några tior om man bara vill lära sig släktforska gratis. Någon måtta får det vara på givmildheten. Vill man veta mer om kursen finns ett smakprov på min släktforskarblogg.

Nu sitter jag på ett trist hotell i Skavsta och väntar på att det skall bli sent nog att lägga sig för flyget går klockan 07.15 i morgon bittida med destination Berziers. Att jag hamnat här en dag för tidigt beror på att jag gjorde en kul sak idag på förmiddagen, men det berättar jag om senare.

Inga kommentarer: