google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Att göra en video är en både rolig och skrämmande upplevelse google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 2 september 2010

Att göra en video är en både rolig och skrämmande upplevelse

Jag tillbringade ju en extra dag på hotell i Skavsta - något som inte är någon höjdare om man inte måste eller har starka skäl till det. Mitt skäl var att jag skulle spela in en video - nej jag har inte slagit mig på musikbranschen. Eftersom jag haft min släktforskarblogg under några år nu och dessutom ägnat mycket tid åt att förmedla mina erfarenheter som nybörjare i släktforskning så blev jag tillfrågad av en stor släktforskarsajt om jag ville spela in en video som berättade om grunderna i släktforskning. Den videon skall sedan publiceras, dels på släktforskarsajten, dels på U-tube och finnas tillgänglig för alla som vill veta vad det innebär att börja släktforska.

Jag tyckte det var en bra idé och helt i linje med mina ambitioner att dela med mig av det jag lärt mig under mina första staplande år som släktforskare. Det var ganska kul att göra en video och en helt ny upplevelse för mig. Jag har ju föreläst väldigt mycket genom åren, men det är faktiskt enklare att föreläsa för 100 personer som lyssnar uppmärksamt och reagerar på det man säger för att dom vill veta något och att sitta och prata med en videokamera som inte bryr sig ett smack om vad man säger.

Om det blev bra eller ej har jag ingen aning om för jag klarar bara inte av att se mig själv sitta där och docera med min "gnällbältesdialekt" - det är en ganska hemsk upplevelse. Jag förstår inte hur skådespelare och TV-personligheter står ut med det - men dom tycker kanske att dom är jättebra dom lyckliga ostarna. Ni får titta på det när det så småningom är färdigredigerat och publicerat på Internet.

Hur det än blir så hoppas jag att tillräckligt många blir sugna på att släktforska så dom vill prova min nybörjarkurs i släktforskning. Dom som passar på före den 15 september får min nya kurs Släktforska Gratis utan kostnad som lite bonus. Om man är lite sparsam och bara vill lära sig släktforska gratis så kostar den kursen separat några tior.

Jag vill emellertid utfärda en varning - börja inte släktforska om ni inte har tid till det för det är beroendeframkallande. Håll er borta såväl från kurserna som introduktionsvideon.

Inga kommentarer: