google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Nu behöver jag aldrig mer köpa en CD-skiva google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

lördag 9 oktober 2010

Nu behöver jag aldrig mer köpa en CD-skiva

Ett återkommande nöje när vi har gäster är att dom får önska musik för att se om jag har den. Det är väldigt sällan jag misslyckas med att uppfylla gästernas önskningar. Höjdpunkter var när en av våra vänner ville höra ett band som hennes dotters pojkvän spelade i. Det var ett Death Metal band. Jag hade det! En annan gång var när en musikervän ville höra originalinspelningen av Elvislåten Hound Dog med Big Mama Thornton. Jag hade den! Hemligheten är att jag har en hårddisk på 1 Terrabyte med musik - en del har jag fått av personer med helt annan smak än min egen så det är ganska varierat.

Hur kan jag då spela denna musik? Jag har köpt det bästa man kan hitta, nämligen en Sonosanläggning. Sonos är unikt på så sätt att jag kan använda mina stereogrejor från 70-talet både som ljudkällor tillsammans med hårddisken och för att spela upp musiken i och Sonos för över musiken från vilken enhet jag vill till vilket rum jag vill i huset. Jag kan således använda min gamla Thorenskivspelare, min Marantzförstärkare, min gamla kassettbandspelare och diverse nytillskott av CD-spelare som vi köpte genom åren liksom vår splitter nya ljudanlägning för platt-TVn.

Lika suveräna som Sonos är som digital musikanläggning är Spotify som musikservice. Sonos hade sin egen musikservice och få trodde att Sonos skulle tillåta Spotify på sina system. De hade fel! Sonos skulle förlora mängder av kunder till sämre system utan Spotify. Nu kan man spela Spotify på Sonos, vilket gör att jag aldrig mer behöver fundera på att köpa en CD-skiva med modern eller aktuell musik. Den gamla har jag ju redan på min hårddisk.

Frågan om nedladdning har således blivit fullständigt meningslös eftersom varje musikförlag som vill överleva måste låta Spotify förmedla deras musik till kunderna. Helt plötsligt har rollerna blivit ombytta - lika angelägna som musikindustrin är att Piratebay skall försvinna är man att Spotify skall förmedla deras musik till kunderna utan annan ersättning än en årsavgift eller till och med gratis. Varför i herrans namn skall man köpa skivor eller ladda ned musik när man kan hitta nästan allt man behöver på Spotify.

Om det sedan inte vore så vattentäta skott mellan dom som arbetar med musik i bilar och dataindustrin så skulle det sedan länge vara standard i bilar att man kan plugga in sin digitala musik. Då kunde dom skippa CD-spelare och annat krimskrams och bara göra ett uttag för en USB-stick på panelen och ha en liten musikdator i bilen. Snacka om att spara pengar och höja kvalitén för oss konsumenter.

Inga kommentarer: