google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Pavervåk i värmen och möte med en familj vilda getter google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 28 augusti 2011

Pavervåk i värmen och möte med en familj vilda getter


Inte vet jag om det räknas som pavervåk, som det heter på nysvenska, men hittills har det bara gått uppför i 4,5 kilometer så nu får det vända både horisontellt och vertikalt annars kommer jag inte hem. Att det blir svettigt när det är 32 grader och lätt bris vet jag i alla fall. Tröjan kan i nödfall tjäna som vätskekontroll - men vackert är det.

Om du klickar på länken här kan du se var jag befinner mig, om du har en kompatibel smartphone kan du följa var jag gått.

Precis efter bloggpausen mötte jag en bedårande vild getfamilj som var lika nyfikna på mig som jag på dom. Sedan togs hela stigningen under 4,5 kilometer tillbaka på knappt 200 meter. Att springa den stigningen i andra riktningen i värme kanske skulle pressa fram en liten svettdroppe i pannan även på bloggvännen Stephan Toivonen.

Den här texten är ett experiment dels med att ladda ned bilder från en normal kamera till min iPad, dels att skicka kartbilder med GPS-information till bloggen. Delar av texten är skriven ute i naturen, delar efter välbehövlig dusch hemma i soffan.

Pavervåk stavas visst power-walk på utrikiska.

Sent from my iPad

4 kommentarer:

Eva sa...

det funkade ju jättebra! Eftersom jag känner till kartan vet jag var du har travat (förstår bara inte varför...haha) , det var lite svårt att se texten på byarna runt omkring. Ett möte med vilda getter låter ju trevligt, tur att det inte var vildsvin. Kram

Jan Granath sa...

Jag gör det för ryggen, min ishias släpper om jag
går. Annars förstår jag din fråga.

Anonym sa...

roligt med portabelt bloggande och bra tips om Maps+, tack!

stephan sa...

Och bilderna blev ju bättre;)