google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Första etappen på sverigetouren google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 26 september 2011

Första etappen på sverigetouren


Fantastiskt väder så är långt i Göteborg. Ändå har min fru drabbats av megainfluensa - är det inte det ena så är det det andra. Vi har ändå hunnit med en del inklusive fantastisk middag hos Madeleine och Ulf på bl.a. orre som Ulf skjutit och Madeleine tillagat på, som alltid, väldigt läckert sätt.

Sjöfartsmuseet med Mateo och Emiliano var också minnesvärt. En höjdare är att stå på bryggan när barn och ungdomar med berått mod låter Stenafärjan ränna in i en mötande oljetanker i full fart. Nog är barn förunderliga?

Utställningen på konstmuseet i Göteborg med Jan Lööf var väldigt rolig att se. Han är verkligen en suverän serietecknare och väcker många minnen.

Jag hann faktiskt också med ett besök på bokmässan sista dagen. Jag har ingen aning om om jag såg allt för jag gick snart vilse, men många trevliga människor träffade jag. Det fanns väldigt mycket mer än böcker och den kan närmast ses om en marknad i kommunikation och tänkande. Således befann jag mig plötsligt mitt ett hav där alla tänkbara och otänkbara trosriktningar försökte övertyga om att just deras väg var den bästa och enda frälsarkransen för att komma först och säkrast till himlens ljuva stränder. Lyckligtvis lyckade jag kravla mig iland helskinnad och hittade där Humanisterna som en fyr av vett och sans.

Dessutom har vi hunnit beställa nya pass och nationella ID- kort så nu kan vi legitimera oss när vi ombeds om det. Eftersom vi förlorat (obs! Borttappade) våra svenska körkort och numera bara får ha franska så har vi haft vissa problem. Att ett franskt körkort inte funkar som leg förstår alla som sett ett, men att ett svenskt pass inte är giltig leg i Sverige är lite knepigt. Utomlands är det emellertid helt OK.

Nu har vi kommit till andra etappen på touren som är Jönköping och vännen Eva. Vi har besökt Ingrid, evigt ung 97-åring och i morgon blir det Tranås.

På tal om tour så vill jag gratta de svenska golfdamerna och deras lagkamrater till vinsten över USA i Solheim Cup. Imponerande!



- Posted using BlogPress from my iPad
Location:Jönköping

2 kommentarer:

stephan sa...

Att gamla körkort inte är giltiga är ju en gammal sanning. Men att ett PASS inte går som leg!?!? Kan du förklara mer :)

Jan Granath sa...

Nya regler säger att om man tappar bort sitt svenska körkort eller det går ut kan man enligt en ny regel bara få körkort i det land man är skriven i. Svenska pass anses inte tillräckligt säkra i Sverige och gäller därför inte som officiellt leg annat än utomlands. Franska KK är så enkla så dom kan man tillverka själv med en hyfsad kopiator.