google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Kalvhjärna och testiklar i Granada google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 6 maj 2012

Kalvhjärna och testiklar i Granada

Den utmärkta restaurangen vi besökte i Peniscola rekommenderade den. På hotellet sa man att det var Granadas mest typiska restaurang dit lokalbefolkningen går. Taxichauffören gratulerade oss till vårt val av restaurang. Den heter Chikito och var tillhåll för berömdheter som Lorca och Defalga på sin tid. Restaurangens specialitet är en förrätt som är en omelett på lammhjärna och lammtestiklar. Vi valde inte den. Visserligen har jag ätit lammhjärna i Marocko, men testiklar - där går gränsen. Jag har vissa fördomar mot mat om jag vet vad det är i vissa fall.

Att rätten är en kvarleva från morisk tid är jag övertygad om. Min förra doktorand som kommer från Algeriet berättade att han fick en sådan längtan efter sin mors fantastiskt tillagade lammtestiklar. Sagt och gjort - han gick till saluhallen i Göteborg för att köpa lammtestiklar. Han hade slagit upp ordet testiklar i ordboken, men hade lite svårt för att komma ihåg vad det hette. Väl framme hos charkuteristen upprepade han ordet i sitt huvud gång efter gång. Det blev hans tur och när han tittade upp stod en vacker svenskt kvinna framför honom och frågade vad han skulle ha. Det låste sig i hans huvud och hans stammade fram: "Har du testiklar?"

Åter till vårt restaurangbesök. Förrätterna och vinet var fantastiska, men huvudrätterna var inte alls av samma kvalitet. Min frus fläskfile var ganska ointresssant och min hjortfile var torr och helt överstekt. Ganska trist på den bästa restaurangen i Granada. Jag vidhåller att det franska köket har en helt annan lägstanivå än det spanska. Jag kan inte tänka mig en enda plats i Frankrike där den mat vi fick skulle accepteras på platsens bästa restaurang. Min fru påpekade också att hon hade varit väldigt missnöjd om vi bjudit gäster på det vi fick.

En annan upplevelse av nutidens knepigheter var familjen som satt bakom oss med två små barn. Den lilla tösen puffade på mig flera gånger så slutligen vände jag mig om och sa hej till den lilla flickan. Detta störde föräldrarna oerhört. Dom fömanade flickan strängt att hon absolut inte fick tilltala främmande farbröder och deras blickar mot vårt bord och kommentarer var inte vad man kan vänta sig när man hejar på någons dotter. Troligen trodde dom inte vi förstod tyska, men nog är det tråkigt att bli betraktad som pedofilrisk bara för att man är trevlig mot någons barn.


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: