google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Plocka russin ur kakan google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 21 augusti 2012

Plocka russin ur kakan


Man får plocka russinen ur kakan när man är i Sverige. Ett sådant russin är att besöka den anrika restaurangen Kometen i Göteborg som tagits över av Leif Mannerström. Där har man i alla tider serverat svensk husmanskost i en genuin miljö. Miljön är kvar och oförändrad, men husmanskosten har förädlats av Leif på ett fantastiskt sätt. Rimmad oxbringa på lyonaisiskt vis för mig och en panerad torskfile för min fru var fantastiskt goda. Inte var det särskilt dyrt på lunch heller med tanke på kvaliten - vid middagstid blir det kännbarare.

Igår var jag inbjuden till Chalmers för att hålla ett seminarium. Eftersom det är min gamla högskola tog jag inte betalt utan nöjer mig med resekostnader. Det var emellertid inte så enkelt. Det betraktas tydligen som en oerhörd ynnest av byråkraterna att man får resa genom hela Europa för att medverka på en svensk högskola. Det var allt annat än självklart att dom skulle betala mina utgifter, vilket är lite märkligt med tanke på Vinnova, KK- stiftelsen och Tillväxtvärket där pengarna verkar flöda till fester och annat kul medan svensk högre forskning, som dom ju skall stödja, går på knäna. Visserligen skall jag inte klaga på de ganska generösa anslag jag fick under mina aktiva år, men de pengar jag fick för åratal av forskning var ju intet mot vad Bindefelt fick för att fixa några fester. Man undrar hur det stärker Sveriges konkurrenskraft i världen? Man kanske skulle jaga den offentliga sektorn lite också, inte bara sabla ned alla privata initiativ för att några puckon bär sig illa åt.

Hur som helst var det trevligt att möta gamla kollegor och unga begåvade doktorander, som faktiskt tycker att man har något att förmedla trots att man befinner sig i exil.

Dagen avslutades med skaldjurssupe för att fira vår 21-åriga bröllopsdag. I morgon startar sverigetouren.

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: