google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Du sköna nutid google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

lördag 15 mars 2014

Du sköna nutid



Ibland inser man att Aldous Huxley hade en begränsad fantasi – eller kanske vi har blivit fullständigt avtrubbade. Jag läste om hans bok nyligen och den var ganska mesig med dagens mått mätt. Jag har berättat om den livförsäkring som vi tog ömsesidigt hos SEB-Trygg 2006. Jag har sagt upp den i protest eftersom för varje inbetalning skillnaden i premie för mig och min fru blir bara större och större till min nackdel, vilket är märkligt eftersom vi har helt identiska livssituationer bortsett från könet.

Jag ringde upp SEB-Trygg och meddelade mitt beslut och frågade om det inte var olagligt. Jodå – men inte för kontrakt som är skrivna innan lagen trädde i kraft fick jag till svar. Om lagen skall gälla måste man teckna om försäkringen och genomgå ny hälsoundersökning. Min fråga var givetvis om det inte hade varit god kundvård att meddela gamla kunder den möjligheten när den nya lagen kom. Han blev mig svaret skyldig.

Det var emellertid följebrevet till det ursprungliga kontraktet som jag inte reagerat på tidigare som skrämde mig. Där läser jag att försäkringsbolagen har begärt att få kräva genetisk test av försäkringstagarna vid tecknande av försäkring. Detta har regeringen motsatt sig delvis och man har tecknat ett avtal mot detta.

”Med genetisk undersökning menas:

1. Undersökning för att fastställa om en person har ett dominant ärftligt sjukdomsanlag som kommer att leda till sjukdom senare i livet (presymtomatisk genetisk undersökning)

2. Undersökning i syfte att granska friska människors arvsanlag för att beräkna sannolikheten av att en person kan komma att drabbas av sjukdom senare i livet (predikativ genetisk undersökning)

3. Undersökning för att påvisa eller utesluta att en person bär anlag för en ärftlig sjukdom som visar sig först i senare generationer.”
/citat ur följebrevet/

Försäkringsföreningen förbinder sig i avtalet att inte begära sådana undersökningar, fråga efter dem eller använda resultaten om de känner till dem.

Det skrämmande är emellertid att avtalet inte berör exempelvis barnförsäkring. I en särskild anmärkning pekar man också på att när det gäller vårdförsäkring skall alltid dessa frågor besvaras av försäkringstagaren.

2006 när jag bodde i Sverige reagerade jag inte på det här. Det var så självklart för mig som svensk att ”storebror” vill och har rätt att veta allt om mig och ”om man inte har något att dölja så är det ingen fara”. Efter att ha levt i Frankrike ett antal år, där inställningen till personlig integritet är helt annorlunda, förfäras jag. I Frankrike är det enligt lag förbjudet för försäkringsbolagen att kräva hälsodeklaration av kunden vid tecknande av sjukförsäkring. Man får vidare inte kräva insyn i sjukjournaler. Resonemanget är att om försäkringsbolagen skulle tillåtas sovra med sådana metoder skulle ju bara friska personer kunna försäkra sig och då hamnar man ju i en orimlig situation där idealet blir att försäkringsbolagen aldrig behöver betala ut ersättning och staten får ta hand om alla som behöver vård.

När jag berättade detta för tjänstemannen på SEB-Trygg var hans reaktion precis så. Han tyckte att det var orimligt att man skulle ge samma villkor till och tvingas ta emot kunder som man visste kunde riskera att bli sjuka. Troligen skulle väl idealet vara att de som trots att de passerar alla tester och ändå blir sjuka inte får någon ersättning. Det är ju uppenbart att de lämnat felaktiga uppgifter eftersom dom insjuknat.

Jag kan bara konstatera att man får väldigt ändrade värderingar när man lever och vistas i andra länder och andra kulturer under en tid. Men - å andra sidan har ju Sverige en ärorik historia av att tillsammans med nazityskland vara ledande inom rasbiologisk forskning under Statens Institut för Rasbiologi vid Uppsala Universitet, vilket försiggick under nytt namn långt in i vår tid.

På den tiden kunde man använda forskningsrönen för att sterilisera de som inte uppfyllde kraven på att vara en perfekt individ. Det som genetiken nu gör möjligt för samma andas män och kvinnor hade varit en "våt dröm" på den tiden. Det är ju självklart för dessa nya tänkare att människor som haft den dåliga smaken att välja fel föräldrar måste få stå sitt kast.

Det låg mer i det än man kunde ana när min gamle rektor alias Ludvigo Hagvaldo i Skoga myntade följande: "Vi får aldrig ett jämlikt samhälle förrän barn fritt kan välja sina föräldrar".

Inga kommentarer: