google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Att göra en bok av sina bilder google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 27 november 2014

Att göra en bok av sina bilder


Många som besöker oss hemma blir förtjusta i de årliga fotoböcker, som jag sammanställer. Som de flesta som har en digital kamera eller ”smart” telefon tar vi mängder av bilder. Skillnaden mot de flesta andra gör jag något med dom. Jag började när min fru och jag firade 20 år tillsammans. Vi har verkligen upplevt mycket, men när det var och hur det var började försvinna i glömskans dis. Jag bestämde då att göra en fotobok med alla minnen.

Lyckligtvis hade jag alla digitala bilder sparade, men när man går tillbaka 20 år så var inte alla bilderna digitala utan tagna med film. Visserligen hade jag en digital kamera i arbetet, men kvalitén var ungefär lika usel som på min iPad 2 idag. De flesta fanns lyckligtvis som diabilder eller jag hade negativen kvar, men en del fanns bara som pappersbilder. Diabilder är utmärkta att skanna in om man har en bra skanner med diatillsats, likaså blir negativen till pappersbilderna riktigt bra, med samma utrustning, när man skannar dom, men pappersbilderna är ju inget att skryta med som skannade. Nåja – om det är viktiga minnen får även det duga. Resultatet blev en minnesbok över våra år tillsammans från vår vigsel på ambassaden i Paris till vår jubileumsdag. 100 sidor blev det som vi själva och alla vänner tycker det är jätteroligt att titta på. Dessutom är det inte lika påträngande som forna tiders obligatoriska diavisningar. Att bläddra i en bok är trevligt – att sitta i ett mörkt rum och tvingas genomlida hundra diabilder eller sitta och blippa sig fram på en tvåtums skärm på en telefon är pest.

Jag fick blodad tand, som jag så ofta får, och bestämde att jag skulle göra en årsbok över varje år där vi, våra vänner, barn och barnbarn, våra fester, våra resor och annat vi ville minnas finns med. Det har nu blivit tre årsböcker samt jubileumsboken. De utgör jättetrevliga ”coffe-table-books”. Givetvis undrar många hur man gör, vart man vänder sig och vad det kostar. En av våra vänner som är konstnär och söker en fototjänst som kan trycka högklassiga kataloger med hans verk som presenter har tänkt följa vårt exempel.

Jag har provat ett par tjänster förut, men såväl kvalitet som svårighet att sammanställa böckerna skiljer sig åt. Jag använder tjänsten PhotoBox, som jag är mycket nöjd med. Man kan beställa allt från Sverige, men tjänsten finns i de flesta länder om man så önskar. Jag föredrar att kommunicera med det svenska företaget trots att jag bor utomlands. De är snabba, trevliga och hjälpsamma.

Att ta bilder är ju enkelt numera när ”filmen” är gratis. Jag föredrar kamera framför telefon av kvalitetsskäl, men använder oftast en pocketvariant av bekvämlighetsskäl, trots att jag har en proffsig bamsekamera också. Varje år barnbarnen är här får de låna varsin avlagd kamera och det blir väldigt annorlunda och roliga bilder. Vi vittjar också gästernas minneskort innan de åker hem så jag också får vara med på bild ibland.

Det tidsödande är att välja bilderna – numera vill jag även göra vissa korrigeringar och beskärningar med programmet LightRoom från Adobe, men man kan helt enkelt ta bilderna som de kommer från kameran om man vill det. När man valt ut sina bilder är det bara att sortera dem i den ordning de skall komma i boken. Men det går att ändra senare. Man kan samla sina bilder på sin dator, på Facebook, DropBox, Instagram, Flickr eller på någon annan av alla tjänster som finns. Första steget är att man måste man registrera sig och sedan starta den applikation på nätet som hör till PhotoBox. Det går också att använda en app i iPad, det vet jag. Så är det bara att skapa ett fotoalbum och ladda upp bilderna till PhotoBox – redigerar boken gör man senare. Man har närmast obegränsat utrymme till sitt förfogande så man kan använda PhotoBox för backup om man inte har det på annan plats. PhotoBox kan erbjuda mycket annat lull-lull också, som vanliga bilder, muggar, tavlor, mobilskal och mycket mer, men det är inget för mig.

Nästa steg ger ytterligare möjlighet att sovra i materialet, men nu kommer det fina där PhotoBox skiljer sig från många andra tjänster. Om man ber programmet så lägger det ut de bilder man valt för boken enligt en egen algoritm. Det blir till 95 % väldigt bra – ofta bättre än man kunde göra själv – och det går fort. Om man skulle vilja göra hela layoutarbetet själv går det också för sig och applikationen är mycket mer lättarbetad än hos många konkurrenter. Fastän jag arbetat mycket med layoutarbete föredrar jag emellertid att låta programmet ge mig ett förslag. Sedan ändar jag där jag vill och det blir på ungefär 5-10 sidor av 100 eller något mer, som jag gör större eller mindre ändringar på. Applikationen larmar också om bilderna har för låg kvalitet för tryck, men man kan behålla bilden ändå om man anser innehållet vara viktigare än kvalitén.

När man väl är medlem kan man ladda upp bilder och även arbeta med dom – det finns ett enkelt och bra redigeringsprogram inbyggt om man inte har ett fristående. Det är också enkelt att lägga till text på sidorna och om man vill ha lite mer dekorationer så kan man lägga in tematiska bakgrundsbilder som man ”monterar” fotona på.

När man är klar eller priset är fördelaktigt kan man beställa sin bok. Det kommer regelbundet extrapriser och ibland kan man köpa rabatterade förköpscheckar som gäller i ett antal månader. Jag brukar passa på när det är halva priset och beställa två identiska böcker - en till oss själva och en till min 92-åriga mor, som inte orkar besöka oss i Frankrike. På så sätt kan hon följa vårt liv ändå hemma i soffan och så kan hon ”skryta” lite inför sina väninnor om allt vi gör här nere i utlandet. När man är så gammal som min mor är så har man allt man behöver så det är alltid svårt att hitta på presenter, men en fotobok har blivit stående present till hennes födelsedag i februari varje år – den gläder henne hela året.

En annan användning som jag har funderat på en del är att göra fotografiska släktböcker med PhotoBox. Min mormor och morfar hade väldigt fina inbundna fotoalbum med släkt och vänner. Kanske man kunde göra något liknande med alla de hundratals bilder man samlar på sig som släktforskare. Nu ligger dessa bilder i lådor eller skannade på en hårddisk och det är ju trist om ens barnbarn skulle vilja titta på dom i framtiden.

Om ni är intresserade av att testa PhotoBox kan ni klicka på annonslänken ovanför den här texten – om ni gillar det så får jag lite bidrag till min årliga bok också.

8 kommentarer:

Saga sa...

Ja de är verkligen fina!!
Tack för påminnelsen.

Jan Granath sa...

Själv började jag med att testa en gratisbok så jag visste att jag inte köpte "grisen i säcken".

Unknown sa...

Ja herregud, nu har du inspirerat mig att göra släktböcker och så kommer du nu med detta att göra en fotobok! Jag har förra året digitaliserat ca 3000 diabilder, sorterat - på år - och sen bränt ner ca 20000 bilder på dvd, plus att jag har digitala separata bilder på cd för ca 10 år...
Jag suckar, nu brann det ju till med idén att producera årsböcker också med alla dessa bilderna...
Jag råder över min tid (nåja) och vi gör som ni Jan, dvs bor ca 9 månader utomlands, där det är lite varmare på vintern - OK det är väl bara att sätta igång det projektet också, medan man orkar, kan ju faktiskt inte motstå den idén.
Alltså, ett utomordentligt trevligt och bra förslag, man tackar, men nu får du inte komma med fler förslag för då packar hustrun ihop - alternativt klickar bort den här utomordentliga bra webbsidan för mig, för hon vill se mer av mig på dagarna, säger hon.

Med vänlig hälsning
Bo Almquist

Jan Granath sa...

Toppen Bo - jag älskar att irritera människor. Hälsa din fru från mig. Som vi båda vet så är det omöjligt att förstå hur man hann jobba förr, för jag tolkar att du också är pensionär. Trösta dig med att din fru kommer att bli jättestolt när du tar fram dina fotoböcker över alla trevliga saker ni upplevt.

Unknown sa...

Tack Jan, hälsningen framförd, hustrun bara log, jag tar det som ett bra tecken.

Hälsningar
Bo A

FREEDOMtravel sa...

Vilka fina böcker! Bra idé!

Janne sa...

Efter att jag läst det här så får jag plötsligt lust att göra min egen fotobok.

Jan Granath sa...

Det är kul Janne!