google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Pelle Svanslös igen google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 5 mars 2015

Pelle Svanslös igen

Med ojämna mellanrum känner jag mig som Pelle Svanslös när Elake Måns säger: ”Du måtte va’ en dum en du”. Ofta är det nyhetsflödet från moderlandet som får mig att känna mig så. Idag känner jag mig riktigt enfaldig.

Min första stilla undran är på vilket sätt det skiljer sig att tjäna pengar på vård och omsorg och att kamma hem miljoner av skattepengar på flyktingförläggningar eller vad som är så bra med att norska och tyska riskkapitalister eller tyska städer äger skattesubventionerade vindkraftverk i Sverige så varken skatteinkomster eller andra fördelar kommer till nytta där man bygger dom. Borde det inte vara lika upprörande?

Jag fick också reda på att det kostar oerhört mycket egentligen att flyga en person till exempelvis Spanien och att vi konsumenter bara betalar en bråkdel – 30 000 per flygstol nämndes. Min undran är då varför så många affärsmän vill starta flygbolag om man får punga ut med 25 000 per flygstol dag ut och dag in. Om det är korrekt är de som driver flygbolag världens mest generösa människor.

Min sista fundering rör den så diskuterade skolan. Häromdagen berättade man att lärarna i vissa skolor börjat använda mikrofon och högtalare för att göra sig hörda. En mamma ringde in från en landsbygdsskola och berättade att de små barnen redan i småskolan får ha hörselskydd på sig i klassrummet på grund av ljudnivån. Varför slutar man inte helt enkelt att försöka undervisa och sparar in på både lärarlöner och klassrum frågar man sig? Googla och messa kan dom ju barnen göra hemifrån – säger en som tog studenten på Hermods där vi inte hade några som helst disciplinproblem.

I folkskolan hade vi emellertid problem med värstingar som använde oprovocerat våld och kränkte svagare elever dagligen, men de befann sig på andra sidan katedern på den tiden. Om det fanns något gott med det var det väl att vi höll tyst, lämnade leksaker och ytterkläder utanför klassrummet och tävlade om att lära oss så mycket som möjligt – i övrigt var det ganska hemskt även då, men på ett helt annat sätt.

Inga kommentarer: